Du er her: Forsiden > Citroën viser frem sin helt nye SUV C5 Aircross

Citroën viser frem sin helt nye SUV C5 Aircross

  24.04.2017 Kl.14:52  
Av Bjørn Aasen



Den nye bilen kombinerer tradisjonelle SUV-egenskaper med mer brukervennlighet og personlighet. Den vil også være Citroëns første ladbare hybrid.


Under bilutstillingen i Shanghai for to år siden viste Citroën frem den spektakulære konseptbilen Aircross Concept, og nå viser man for første gang frem produksjonsbilen som er sterkt inspirert av dette konseptet. Nye C5 Aircross er neste steg i Citroëns offensiv i SUV-segmentet, og som en global modell markerer denne et nytt steg i merkets offensive produktstrategi.

SUV-trenden har vokst seg stor i hele verden, og hver fjerde nye bil som blir solgt i verden hører i dag til i SUV-segmentet. Også i Norge er SUV-er populære, og her til lands var en tredjedel av bilene som ble solgt i fjor SUV-modeller.

Med C5 Aircross appellerer Citroën til kundene som ikke vil ofre praktiske egenskaper og komfort for image. Den nye bilen er et eksempel på en ny generasjon SUV-er som byr på mer personlighet og brukervennlighet samtidig som den beholder de tradisjonelle egenskapene man forventer fra en SUV.


Dynamisk design

Konseptbilen Aircross Concept fikk mye skryt for sin fargerike personlighet, unike utstråling og sitt lyse interiør. Produksjonsmodellen C5 Aircross har videreført veldig mye av dette, og med en lengde på 4,5 meter, bredde på 1,84 meter og høyde på 1,67 meter plasserer den seg i det såkalte C-segmentet for SUV-er.

Designmessig bringer C5 Aircross med seg en fornyet tolkning av de klassiske linjene i dette segmentet. Det balanserte designet tar i bruk elementer som et høyt panser og horisontale linjer langs sidene for å utstråle styrke og energi uten å fremstå arrogant. Takket være de sorte A-, B- og C-stolpene ser taket ut til å flyte i løse luften, og sammen med vindusflatene som strekker seg rundt hele bilen fremstår C5 Aircross moderne.

Forfra er det lett å se at C5 Aircross er en Citroën. De unike LED-lysene man kjenner fra andre Citroën-modeller er omkranset av kromlister som møtes på midten og danner det klassiske Citroën-emblemet. For å runde av designet og understreke det muskuløse uttrykket kan C5 Aircross leveres med felger i 17-, 18- eller 19-tommer hvor de to største alternativene er diamantkuttet for å sikre en eksklusiv finish.


God innvendig plass

Takket være akselavstanden på 2,73 meter byr C5 Aircross på god innvendig plass. Så fort man åpner døren blir man møtt med en følelse av komfort, og den høye sitteposisjonen gir sjåføren god oversikt på veien. Interiøret tar i bruk mange av de samme designelementene som man finner på utsiden, og totalt sett er interiøret både stilig, praktisk og funksjonelt – med andre ord et interiør som gjenspeiler Citroëns DNA.

Dashbordet utstråler en kombinasjon av modernitet og styrke, og passer med det perfekt til C5 Aircross’ image. Instrumentpanelet har blitt byttet ut med en 12,3-tommers skjerm med høy oppløsing. Midt på dashbordet finner man en 8-tommers berøringsskjerm.

Takket være det store panoramataket fremstår interiøret som lyst og luftig. Kundene kan velge mellom en rekke materialer – fra 3D-vevet stoff til Nappa-skinn. Det gjør at man kan få bilen til å fremstå akkurat slik man ønsker – fra robust til eksklusiv.


Ledende på komfort

Citroën har lange tradisjoner når det kommer til komfort. Nye C5 Aircross skal være standarden for det som kalles Citroën Advanced Comfort-programmet. Det er et konsept som tar for seg alle deler av bilturen – både det fysiske og mentale.

C5 Aircross blir det første bilen som får Citroëns nye Progressive Hydraulic Cushion-fjæring. Takket være erfaringen merket har med å utvikle komfortable fjæringsløsninger, har man nå klart å forbedre komforten samtidig som man beholder karakteristikken Citroën er kjent for.

Mens et tradisjonelt fjæringssystem består av demper, fjær og gjennomslagsstopp. Citroëns nye system har i tillegg til hydrauliske stopp – én for kompresjon og én for tilbakeslag. Avhengig av hjulets bevegelse fungerer dette systemet på to måter:

Ved normal og lav belastning vil demperen og fjæren kontrollere hjulets bevegelse uten bruk av de hydrauliske stoppene. De bidrar likevel til å øke bilens bevegelsesfrihet slik at man får den klassiske ”flygende teppe”-følelsen.

Ved sterkere kompresjon og tilbakeslag vil fjærene og demperne jobbe samme med de hydrauliske stoppene som vil redusere bevegelsen gradvis. På denne måten unngår man harde støt mot slutten av fjæringsveien. I motsetning til mekaniske stopp, som komprimeres og dekomprimeres, vil de hydrauliske stoppene komprimeres for deretter å spre energien slik at man unngår tilbakeslag.

Ved å kombinere denne teknologien med den allerede velrennomerte EMP2-plattformen vil nye C5 Aircross være klasseledende på komfort.


Avanserte førerstøttesystemer

For å hjelpe føreren med konsentrasjonen og lette den mentale belastningen er C5 Aircross utstyrt med en lang rekke moderne førerstøttesystemer. Disse bidrar til å redusere risikoen for ulykker, øker komforten og er første steg på veien mot selvkjørende biler.

C5 Aircross kan blant annet leveres med utstyr som skiltgjenkjenning, automatiske frontlys, automatisk nødbrems, adaptiv cruisecontrol med stoppfunksjon, filholderassistent, blindsoneovervåkning og 360-graders parkeringsassistent som viser bilen fra et fugleperspektiv på skjermen i instrumentpanelet.

For å sikre optimalt grep i alle situasjoner er C5 Aircross også utstyrt med Grip Control. I vanskelig terreng fungerer Grip Control-systemet ved å justere antisladd-funksjonen i ESP-systemet til de forskjellige situasjonene. Systemet har fem forskjellige modi: standard, sand, off-road, snø og ESP OFF. I kombinasjon med Hill Assist Descent Control-systemet sikrer det at man alltid har den fremkommeligheten man forventer av en SUV i dette segmentet.

 

Citroëns første ladbare hybrid

Bilen som vises frem i Shanghai nå er motorisert med tanke på det kinesiske markedet. Det betyr at den leveres med bensinmotorer på 165 og 200 hestekrefter i kombinasjon med den moderne sekstrinns automatgirkassen EAT6 e-shift. Det er forventet at bilen vil leveres med flere motoralternativer på det europeiske markedet.

C5 Aircross vil imidlertid også bli tilgjengelig som ladbar hybrid, og blir med det den første modellen som får Citroëns nye e-AWD-drivverk. Det består av en bensinmotor som yter 200 hestekrefter i kombinasjon med en elmotor på hver aksel. Totalt vil denne modellen yte 300 hestekrefter og ha firehjulsdrift – og blir med det Citroëns kraftigste produksjonsmodell noensinne.

Den ladbare hybriden vil kunne opereres i fire forskjellige modi: helelektrisk med en rekkevidde på 60 kilometer, Hybrid for lengre distanser uten lading, kombinert og 4X4.

C5 Aircross er forventet å lanseres på det europeiske markedet i andre halvår 2018.

 

 


Vis alle nyheter
scroll up