Du er her: Forsiden > Citroën viser frem sin ladbare fremtid med CXPERIENCE CONCEPT

Citroën viser frem sin ladbare fremtid med CXPERIENCE CONCEPT

  30.09.2016 Kl.15:56  
Av Bjørn Aasen

Den nye konseptbilen viser frem Citroëns ”Be different, feel good”-filosofi i storbilklassen, og er en forsmak på hva man kan vente seg i årene som kommer.

 



Citroën viser nå frem den nye konseptbilen CXPERIENCE i forkant av den offisielle lanseringen på årets bilutstilling i Paris. Med den 4,85 meter lange bilen viser Citroën frem noen av sine ambisjoner om å nærme seg premiumsegmentet.

Den nye konseptbilen følger Citroëns lange og stolte tradisjoner for komfort, og er det siste utstillingsvinduet for merkets «Advanced Comfort». Dette skal sørge for komforten til både fører og passasjerer, og er et gjennomgripende program som er en del av hele designprosessen.

Mens komfort tidligere hovedsakelig dreide seg om ren kjørekomfort, har Citroën nå et mye bredere perspektiv. Dette inkluderer blant annet lys, plass, ergonomi og tilkoblingsmuligheter i tillegg til de tradisjonelle punktene. CXPERIENCE-konseptet er bygget for å filtrere ut verden utenfor, og er blant annet utstyrt med Citroëns avanserte hydrauliske demperputer som nylig ble lansert.


Ladbar hybridløsning

CXPERIENCE er den første bilen som viser frem PSA Groups nye ladbare hybriddrivverk. Med en bensinmotor som yter mellom 150 og 200 hestekrefter og en elmotor som leverer inntil 80 kW, kombinerer CXPERIENCE lavt forbruk og høye ytelser. Bilen kan kjøre på ren elektrisk drift og har da en rekkevidde på 60 kilometer. Ute på veien vil de to systemene samarbeide – enten for å redusere drivstofforbruket eller for å levere maksimal ytelse. Ved full utnyttelse av både bensin- og elmotoren kan bilen levere opptil 300 hestekrefter.

Batteriet på 3 kWh kan lades opp på noen få timer. Ved bruk av en standard kontakt vil batteriet fullades på 4,5 timer, men med en 6,6 kW-lader som er designet for et 32A-uttak kuttes ladetiden til mindre enn 2,5 timer.

Mellom bensin- og elmotoren er det plassert en 8-trinns automatgirkasse som sørger for komfortable girskift. Batteriet er plassert i gulvet – en løsning som bidrar til god plass i både kabin og bagasjerom.

Også på innsiden er CXPERIENCE full av ny teknologi. Et helt nytt brukergrensesnitt skal gi digital kontinuitet for både fører og passasjerer, og intelligente teknologier skal bidra til riktig bruk av både bilen og dens systemer. Hovedskjermen som måler hele 19 tommer er integrert i dashbordet og fungerer som kontrollsentral for bilen. Skjermen er konfigurerbar slik at både passasjerene og sjåføren kan dra nytte av den samtidig. Passasjerene i baksetet får tilgang til et eget nettbrett som styrer både klimaanlegg, seter og underholdning i baksetet. Ved hjelp av en app kan passasjerene også dele medieinnhold med de andre i bilen ved hjelp av et trykk på skjermen.

 

Modig design

Det er ikke bare teknologien som gjør CXPERIENCE spesiell. Med unike designdetaljer er CXPERIENCE en ny tolkning av de eksklusive storbilene – et segment som ligger nære Citroëns merkevare og historie. Designet er umiskjennelig Citroën, og bilen fremstår utvilsomt som spesiell sammenlignet med alt annet som finnes i dag.

Proporsjonene bidrar ytterligere til det eksklusive inntrykket. En lengde på nesten fem meter, bredde på to meter og en høyde på bare 1,37 meter gir bilen et nærmest majestetisk utseende – særlig kombinert med bakdørene som er hengslet i bakkant og kan åpnes i en 90-graders vinkel.

Innsiden følger den samme rene, eksklusive designfilosofien som utsiden. Med eksklusive materialer kombinert med friske farger er CXPERIENCE en moderne tolkning av transport. De spesielle setene er designet for å minne om alkover, og er dekket av valnøttre og et spesielt stoff som også går igjen i resten av interiøret.


Vis alle nyheter
scroll up